Viskozitní charakteristika
Viskozita je důležitou hodnotou charakterizující motorový olej. Není to hodnota konstantní, neboť se mění v závislosti na teplotě. V provozu motoru se výrazně mění teplota a pro zajištění co nejlepší funkce motoru je výhodné, aby se viskozita měnila co nejméně. Závislost viskozity na teplotě je vyjádřena viskozitním indexem a v praxi popisována viskozitní charakteristikou dle normy SAE (Society of Automotive Engineers, USA), kde hodnota s označením W charakterizuje vlastnosti oleje za nízkých teplot a hodnoty bez označení garantují vlastnosti oleje za vysokých teplot.
Viskozitní klasifikace motorových olejů SAE J 300
Viskozitní třída SAE |
Dynamická viskozita mPa.s v CCS při teplotě °C max. |
Mezní čerpatelnost viskozita mPa.s,°C |
Kinematická viskozita při 100°C (mm2/s) |
Dynamická viskozita při 150°C (mPa.s) |
min |
max |
0W |
6 200 při -35 |
60 000 při -40 |
3,8 |
|
5W |
6 600 při -30 |
60 000 při -35 |
3,8 |
|
10W |
7 000 při -25 |
60 000 při -30 |
4,1 |
|
15W |
7 000 při -20 |
60 000 při – 25 |
5,6 |
|
20W |
9 500 při -15 |
60 000 při – 20 |
5,6 |
|
25W |
13 000 při -10 |
60 000 při – 15 |
9,3 |
|
20 |
|
|
5,6 |
9,3 |
2,6 |
30 |
|
|
9,3 |
12,5 |
2,9 |
40 |
|
|
12,5 |
16,3 |
2,9 a) |
40 |
|
|
12,5 |
16,3 |
3,7 b) |
50 |
|
|
16,3 |
21,9 |
3,7 |
60 |
|
|
21,9 |
26,1 |
3,7 |
a) pro třídy SAE 0W, 5W a 10W
b) pro třídy SAE 15W, 20W, 25W a 40
Výkonová úroveň
Výkonovou úroveň motorového oleje charakterizují výkonové mezinárodní klasifikace a specifikace. Tyto klasifikace a specifikace potom charakterizují vhodnost oleje pro konkrétní typ motoru s konkrétním výměnným intervalem.
Evropa
CCMC (Comité des Constructeurs d´Automobiles du Marché Commun, 1979-1990)
ACEA (Association des Constructeurs Européens d´Automobiles, 1990-dodnes).
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů CCMC 1980
Benzínové motory
G1
|
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory s normálním zatížením, odpovídá zhruba klasifikaci API SE |
G2
|
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá zhruba klasifikaci API SF |
G3
|
- |
specifikace platná od roku 1980, lehkoběžné motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá zhruba klasifikaci API SF s mírně vyššími požadavky |
Naftové (vznětové) motory pro osobní automobily
PD1
|
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované a nepřeplňované naftové motory osobních automobilů |
Naftové (vznětové) motory pro nákladní automobily
D1
|
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s normálním zatížením vyráběné v 60. a 70. letech |
D2
|
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s vyšším zatížením vyráběné po roce 1970 |
D3
|
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvyšším zatížením s možností výrazného prodloužení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů CCMC 1990
Tyto specifikace po rozpadu CCMC převzala nová organizace ACEA až do vypsání vlastních do roku 1996.
Benzínové motory
G4
|
- |
specifikace platná od roku 1990, multigrádní motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá zhruba klasifikaci API SG |
G5
|
- |
specifikace platná od roku 1990, multigrádní lehkoběžné motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá zhruba klasifikaci API SG s mírně vyššími požadavky |
Naftové (vznětové) motory pro osobní automobily
PD2
|
- |
specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory osobních automobilů vyráběné po roce 1990 |
Naftové (vznětové) motory pro nákladní automobily
D4
|
- |
specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s možností prodloužení výměnných intervalů, nahrazuje specifikace CCMC D1, D2 |
D5
|
- |
specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvyšším zatížením s možností výrazného prodloužení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje,nahrazuje CCMC D3 |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů – ACEA 1996
Benzínové motory
A1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
A2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
A3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
Naftové motory pro osobní automobily
B1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
Naftové motory pro nákladní automobily
E1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů |
E2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
E3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů – ACEA 1998
Benzínové motory
A1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
A2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
A3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
Naftové motory pro osobní automobily
B1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B4
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
Naftové motory pro nákladní automobily
E1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů |
E2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
E3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
E4
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů – ACEA 1998
Benzínové motory
A1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
A2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
A3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
Naftové motory pro osobní automobily
B1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B4
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
Naftové motory pro nákladní automobily
E1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů |
E2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
E3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
E4
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů – ACEA 1999
Benzínové motory
A1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
A2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
A3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
Naftové motory pro osobní automobily
B1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B4
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
Naftové motory pro nákladní automobily
E2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
E3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
E4
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
E5
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s možností prodloužení intervalu výměny (komplex testů ACEA a API) |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů – ACEA 2002
Benzínové motory
A1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
A2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
A3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
A5
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny |
Naftové motory pro osobní automobily
B1
|
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B4
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
B5
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny pro všechny typy naftových motorů osobních automobilů |
Naftové motory pro nákladní automobily
E2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
E3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
E4
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
E5
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s možností prodloužení intervalu výměny (komplex testů ACEA a API) |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů – ACEA 2004
Benzínové a naftové motory osobních automobilů
A1/B1
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením |
A3/B3
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou |
A3/B4
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou a naftové motory s přímým vstřikem |
A5/B5
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny |
Benzínové a naftové motory osobních automobilů s novými typy katalyzátorů výfukových plynů (EURO 4)
C1
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s velmi nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu (preferuje např. FORD) |
C2
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (preferuje např. PSA) |
C3
|
- |
motorové oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (preferuje např. Renault, Hyundai, MB …) |
Naftové motory pro nákladní automobily
E2
|
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
E4
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
E6
|
- |
motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro extrémní prodloužené intervaly výměn s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry a fosforu |
E7
|
- |
motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn s nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu |
Severní amerika
API (American Petroleum Institut)
ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee).
Výkonová klasifikace motorových olejů dle API
Benzínové motory
SA
|
- |
neaditivované motorové oleje bez zvláštních požadavků na vlastnosti pro motory vyráběné v letech 1940-1950 |
SB
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1950-1960 se zvýšenými požadavky na termooxidační, protikorozní a protioděrové vlastnosti |
SC
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1967 pracující při středním a částečně zvýšeném namáhání, podporující tvorbu úsad a korozi, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, nízkoteplotním kalům, korozi, rezivění a opotřebení |
SD
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1968 se zvýšenými požadavky na olej, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, korozi, rezivění a opotřebení a proti nízkoteplotním kalům |
SE
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1972 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, proti rezivění, korozi a opotřebení |
SF
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1980 včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
SG
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1989 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
SH
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1994 pracující v nejnáročnějších provozních režimech za vysokých otáček motoru, s přeplňováním a s prodlouženými intervaly výměn |
SJ
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1996 se zvýšenými požadavky (oproti API SH) zejména na odparnost a termooxidační stabilitu |
SL
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 2000 s novými požadavky |
SM
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné po roce 2002 s novými požadavky |
Naftové motory
CA
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1940-1960, nepřeplňované, pracující s palivem s nízkým obsahem síry za mírných provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi ložisek |
CB
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1949-1964, nepřeplňované, pracující s palivem s vyšším obsahem síry za ztížených provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi ložisek |
CC
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1970, nepřeplňované až mírně přeplňované, pracující v nákladních automobilech a traktorech za podmínek mírných až těžkých, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, korozi a rezivění |
CD
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1970, nepřeplňované až vysoce přeplňované, u nichž je důležitá vysoce účinná schopnost oleje potlačovat vznik opotřebení,koroze a vysokoteplotních úsad při používání paliva různých kvalit včetně vysokého obsahu síry, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
CE
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1983, mírně až vysoce přeplňované, pracující ve ztížených podmínkách často při prodloužených intervalech výměn,obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
CF
|
- |
(platí od roku 1994) nahrazuje klasifikaci CD, motorové oleje zejména pro terénní vozidla spalující paliva různé kvality |
CF-4
|
- |
motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména americké konstrukce vyráběné od roku 1990 |
CG-4
|
- |
motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména rychloběžné a americké konstrukce spalující palivo s obsahem do 0.5% síry a pro motory splňující emisní limity |
CH-4
|
- |
motorové oleje pro moderní vznětové naftové motory splňující emisní limity s prodlouženými intervaly výměn |
CI-4
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro motory vyráběné po roce 2002 |
CI-4 PLUS
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro motory vyráběné po roce 2004 |
ILSAC
GF-1
|
- |
API SH a další testy |
GF-2
|
- |
API SJ a další testy |
GF-3
|
- |
API SJ/SL a další testy |
GF-4
|
- |
API SM a další testy |
Ostatní svět
JASO (Japan Automobile Standards Organisation)
Global DHD (spolupráce ACEA, EMA (Engine Manufacturers Association, USA) a JAMA (Japan Automobile Manufactu-rers Association, Inc.)).
JASO
DH-1-05
|
- |
standardní motorové oleje s vysokým TBN |
DH-2-05
|
- |
motorové oleje s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry, fosforu a chlóru |
DL-1-05
|
- |
lehkoběžné motorové oleje s viskozitní třídami SAE xW-20, xW-30) a s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry, fosforu a chlóru |
Global DHD
Global DHD-1
|
- |
motorové oleje pro naftové motory s vysokou výkonovou rezervou podobné ACEA E5 |
Výrobci automobilů
Specifickou částí norem pro hodnocení motorových olejů jsou požadavky a schválení významných výrobců automobilů. Zejména v Evropě je tato skupina norem nejsilnější.
VW
500.00/97
|
- |
benzínové motory, CCMC G5, ACEA A3-96 a další požadavky |
501.01/97
|
- |
benzínové motory, CCMC G4, ACEA A2-96 a další požadavky |
501.01/04
|
- |
benzínové motory, ACEA A3/B3-04 a další požadavky |
502.00/97
|
- |
benzínové motory, ACEA A3-96 a další požadavky |
502.00/05
|
- |
benzínové motory, ACEA A3/B4-04 a další požadavky |
505.00/92
|
- |
naftové motory, ACEA B3 a další požadavky |
503.00/99
|
- |
benzínové motory, A3-98 a další požadavky, prodloužený interval výměny |
503.01/00
|
- |
benzínové motory AUDI, speciální požadavky, A3-98, prodloužený interval výměny |
505.01/99
|
- |
benzínové motory a naftové motory s technologií čerpadlo-tryska |
505.01/05
|
- |
naftové motory všech typů, ACEA A3/B4-04 |
506.00/99
|
- |
naftové motory vyjma motorů s technologií čerpadlo tryska, prodloužený interval výměny, ACEA B4-98 |
506.01/00
|
- |
naftové motory všech typů, ACEA A1/B1-98 |
504.00/04
|
- |
benzínové motory, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodloužený interval výměny |
507.00/04
|
- |
naftové motory všech typů, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodloužený interval výměny |
Daimler – Chrysler
MB 227.0/1
|
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E1-98/B2-98 |
MB 228.0/1
|
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E2-96 |
MB 228.2/3
|
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E3/E5/E7 |
MB 228.4/5
|
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E4-99 |
MB 228.51
|
- |
nákladní automobily a autobusy, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu, ACEA E6 |
MB 229.1
|
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4 |
MB 229.3
|
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4 |
MB 229.31
|
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu |
MB 229.5
|
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4-04 |
MB 229.51
|
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popelu , síry a fosforu |
BMW
Longlife-98
|
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3 |
Longlife-01
|
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4 a další požadavky |
Longlife-01 FE
|
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4 a další požadavky, SAE 5W-30 |
Longlife-04
|
- |
odpovídá přibližně ACEA C3-04 a další požadavky |
OPEL
GM-LL-A-025/B 040 2095
|
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4, benzínové motory, prodloužené intervaly výměn a úspora paliva |
GM-LL-B-025
|
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4, naftové motory, prodloužené intervaly výměn |
PSA (Peugeot, Citroen)
Naftové motory
Fuel economy
|
- |
ACEA C2-04, API SL/SJ a další požadavky |
Level 1
|
- |
ACEA A1/B1-04 (A2/B2), C1-04, API SL a další požadavky |
Level 2
|
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky |
Level 3
|
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky, požadavky tvrdší než pro Level 2 |
Benzínové motory
Fuel economy
|
- |
ACEA C2-04, API SL/SJ a další požadavky |
Level 1
|
- |
ACEA A1/B1-04 (A2/B2), C1-04, API SL a další požadavky |
Level 2
|
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky |
Level 3
|
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky, požadavky tvrdší než pro Level 2 |
FORD MOTOR COMPANY
WSS M2C913-B
|
- |
benzínové a naftové motory, SAE 5W-30, ILSAC GF-2/GF-3 Plus, ACEA A1-98/B1-98 |
WSS M2C917-A
|
- |
naftové DI a TDI motory, SAE 5W-40, API SJ/CF, ACEA A3-96/B3-96/B4-98 |
WSS M2C929-A/930-A
|
- |
benzínové motory, SAE 5W-30 a 5W-20, ILSAC GF-4 |
WSS M2C934-A
|
- |
benzínové a naftové motory, SAE 5W-30, ACEA C1-04 |
Cummins
CES 20071
|
- |
požadavky obdobné jako API CH-4 |
CES 20072
|
- |
požadavky obdobné jako ACEA E3-96 |
CES 20075
|
- |
požadavky obdobné jako API CF-4/SG, CG-4/SH |
CES 20076
|
- |
standardní motorové oleje pro naftové motory se specifickými požadavky |
CES 20077
|
- |
požadavky obdobné jako ACEA E5-99 |
CES 20078
|
- |
požadavky obdobné jako API CI-4 |
DAF
HF-1
|
- |
požadavky ACEA E4/E5/E7, oleje s nízkou viskozitou spořící palivo |
HF-2
|
- |
požadavky ACEA E4/E5/E7, oleje pro prodloužené intervaly výměn |
MACK
EO-L
|
- |
API CG-4 a další požadavky |
EO-M
|
- |
API CH-4 a další požadavky |
EO-M PLUS
|
- |
API CH-4 a další požadavky |
EO-N PREMIUM PLUS 2003
|
- |
API CI-4 PLUS |
MAN
270
|
- |
monográdní oleje, požadavky obdobné jako ACEA E2-96 |
271
|
- |
multigrádní oleje, požadavky obdobné jako ACEA E2-96 |
M3275
|
- |
požadavky obdobné jako ACEA E3-96/E5-99 |
M3277
|
- |
požadavky obdobné jako ACEA E4-99 |
M3477
|
- |
specifické požadavky, (ACEA E6-04) |
MTU
MTU Type 1
|
- |
oleje standardní kvality, API CF/CG-4/CH-4, ACEA E2-96 |
MTU Type 2
|
- |
oleje vysoké kvality, SHPDO, ACEA E3-96/E5-02 |
MTU Type 3
|
- |
oleje vysoké kvality, ACEA E4-99/E5-02 |
Oleje pro motory série 2000 a 4000
Oil Category 1
|
- |
minimální požadavky APU CG-4, ACEA E2-96 |
Oil Category 2
|
- |
minimální požadavky ACEA E3-96 |
Renault TRUCKS
RD
|
- |
oleje pro standardní interval výměny, ACEA E3-96 |
RD-2
|
- |
oleje pro standardní interval výměny, ACEA E3-96 a VOLVO VDS 2 |
RLD
|
- |
prodloužený interval výměny, ACEA E5-02, MACK EO-M Plus |
RLD-2
|
- |
prodloužený interval výměny, ACEA E5-02 a VOLVO VDS 3, ACEA E7-04 a VOLVO VDS 3 |
RXD
|
- |
prodloužený interval výměny, ACEA E4-99 a MACK EO-M Plus |
VOLVO
VDS
|
- |
oleje s minimálními požadavky ACEA E2, API CD/CG-4 |
VDS-2
|
- |
ACEA E3-02, API CG-4 nebo ACEA E7-04, API CI-4 a lepší |
VDS-3
|
- |
ACEA E7-04, API CI-4 a lepší |